Ekologisk Mjölk

Jag är ingen storkonsument av mjölk, men till kaffe/te och havregrynsfrukosten när jag jobbar är det ju ett måste och självklart köper jag ekologisk mjölk!
Nu vet jag att jag inte kan sprätta runt på stan och tro att jag enbart får med mig ekologiska droppar hem i just mitt paket men jag vet att det finns ekologisk produktion och det är ett statement! Ett mycket viktigt sådant!

För en tid sedan fick jag förmånen att prata med en person med inblick bondebrachen och jag tog tillfället i akt att fråga lite om detta med ekologiska produkter, men svaret när det gällde mjölken gjorde mig tyvärr bara förvirrad...
I det regelverk som styr över vad som får kallas 'ekologisk mjölk' finns nämligen en punkt som säger att kon inte får fråntas sin kalv dom första fyra dagarna till skillnad från 'vanlig' mjölk där dom separeras direkt.

Vad min huvudbry kretsar nu alltså kring är om jag verkligen tycker att det är bättre att låta ko och kalv gå tillsammans under dessa fyra dygn och naturligvis hinna bygga upp en relation eller om dom båda faktiskt mår bättre av att 'inte veta av den andre'.



Vad tror du?

Kommentarer
Postat av: chaos

Det är en svar fråga men jag litar att bönderna vet vad som är bäst för kon. Jag litar på den ekologiska märket och att djuren mår och betraktas bättre än i vanliga fall. Det som är tråkigt är att det inte kommit ut en ekologiskt låglaktos mjölk, det borde inte vara så svårt tycker jag! Kramis

2009-07-08 @ 09:31:00
URL: http://fabulouschaos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0