Blomsterklockan i Engelska trädgården

Är man på turist i ett annat land, eller för den delen en stad som man normalt inte besöker, så finns det ju en hel del olika sätt att ta reda på vad det finns för sevärdheter just där man befinner sig, ett sätt är ju att läsa turisguider men det fungerar även lika bra att studera vykort och sen försöka leta reda på de platser och föremål som är vanligt förekommande motiv =)

I Genève upptäckte jag ganska snart att i stort sett varenda vykort hade bilder på en stor blomsterklocka, men jag hade dock ingen aning om var det kunde finnas att beskåda.
Men så den dagen vi åkte på våran bergsbestigning fick jag se den utmed vägen där vi passerade med bussen! Mitt lokalsinne är i det näsmaste obefintligt och hade det inte varit för att mitt sällskap bestod av två levande kompasser hade jag aldrig hittat tillbaka till den på hemvägen, men nu gjorde vi det!


Klockan planteras i olika färger och utformningar hela tiden och jag har bla sett bilder på den som en fotboll, med en flagga planterad i en av dom små cirklarna och även som en helt enkel urtavla utan att man satt siffror och ringar på sidorna... Jag tycker verkligen att den är vacker och jag älskar när man tänker till lite extra vid utsmyckningen av en plats eller stad, Schweiz är ju klockornas land så detta är väl i det närmaste en självklarhet och jag skulle sannerligen inte säga nej till att ha något liknade som kunde piffa upp Borggården lite!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0