Årsdag

I tisdags var det 12 år sedan Lovely sis dog och dessutom 1 år sedan mormor dog.
Jag slöade bort hela dagen men fick sedan bråttom att hinna med alla mina åtaganden på eftermiddagen/kvällen.

Det blev ett kort besök på kyrkogården och jag kan inte riktigt förstå att mormor är borta... Det är ingen nödvändighet för mig att det finns en grav att gå till, men ändå kändes det tomt att inte kunna se hennes namn när jag tände ett ljus för henne.


Något som däremot gör mig glad nu för tiden när jag kommer till kyrkogården är att det placerats ut små vattenkannor för barn.


Jag tycker att det är helt fantastiskt! under min sorgbearbetning läste jag väldigt mycket om hur viktigt det är att våga möta sorgen men också om hur viktigt det är att den inte skuffas undan och blir något skamligt.

En sak som jag numera tycker är viktigt är att verkligen säga ordet "död". Hur många av er undviker det? hur många trasslar in sig i,inte bara fåniga, utan även felaktiga uttryck som

- somnat in
-gått bort
-gått vidare
-lämnat oss
Etcetera etcetera....

Det är ju inte sant... Varken mormor eller Lovely sis sover, dom gick ingenstan och hade dom haft den minsta av möjligheter att välja skulle dom aldrig lämnat något alls..

Som vuxen förstår man hur dessa uttryck är avsedda att förklara men för barn kan det vara oerhört svårt att koppla ihop. Mormor sover... Ja då vaknar hon väl snart?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0