Mitt livs första saftkok - Syrensaft

 Även om det är lite jobbigt just nu så finns det ju en annan stund som känns lite lättare och häromdagen gjorde husmor ett gästspel i Borgen.
 
Jag ville göra ett försök att koka syrensaft och begav mig hem till mamma och pappa för att låna ihop byttor och annat användbart. Sent på kvällen drog jag igång spisen och när allt var blandat efter ordning så var det bara att vänta.
 
Och vänta. I fyra dagar närmare bestämt
 

Att hälla saften genom silduken var lite av nostalgi för mig då jag minns hur fascinerande jag tyckte att det var när jag var liten och mamma kokade blandsaft. Duken hon hade då var rundare nertill och det var massor med bär i den och jag kunde sitta hur länge som helst och titta på den röda vätskan som ringlade ner längs tyget.
 
Det färdiga resultatet av min saft blev helt ok. Lite besviken blev jag över att det inte var en mer säregen smak, utan saften påminde mycket om vinbärssaft. Tyvärr hade jag heller inga fina flaskor att hälla upp allt på när det var klart, så jag hällde den i petflaskor och la dem i frysen.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0