Utmaning nr.5

Igår var jag iväg på ännu en ny aktivitet, Stickning!
Det finns mer än en anledning till att jag vill lära mig sticka... dels för att det är väldigt praktiskt att kunna göra lite egna saker i färger som man väljer själv, det är avkopplande, det är ett hantverk som börjar glömmas bort och sist men absolut inte minst; enligt min syslöjdslärarinna skulle jag aldrig kunna lära mig det.

Bakgrunden till det var enligt henne att jag är vänsterhänt och hon vägrade att ens försöka lära mig så när jag fick se en anons om en nybörjarkurs genom kyrkan tvekade jag inte att ringa! Där möttes jag av iver inför att få göra ett försök att visa mig och igår, på kanelbullens dag var alltså första träffen.


Det finns ingen genväg till att lära sig sticka utan det var bara att sätta fart med att lägga upp maskor och efter att jag fått titta några gånger kunde jag vända rörelserna och göra dom på mitt sätt...


Övning ger färdighet sägs det så det vara bara att lägga upp, repa och lägga upp igen tills det flöt på utan större svårigheter och först då är det dags att gå vidare


Vid det här laget hade jag börjat känna mig som lite av ett proffs och tänkte att raggisarna inte va långt borta. MEN...


Ledaren trodde att jag glömde haka av maskorna men hur noga jag än tittade så att jag gjorde det så blev det lika och till slut kom jag på att jag hakade tillbaka maskorna bakifrån på nått vis och ibland delade jag trådarna, inte konstigt att det blev fel =) Att medvetandegöra fel är ju dock ett mycket bra sätt för att kunna rätta till dom och så även när det gäller stickning för idag när jag tränat har det ju gått betydligt mycket bättre...


Till nästa gång ska jag nog försöka mig på att börja med en halsduk. Ledarna tyckte att vi skulle gå och köpa garn men jag tror att det räcker gott med lite restgarner från mamma för min del, det är nog inte speciellt troligt att det jag åstadkommer kan användas på riktigt ändå.

Den här gången.

Kommentarer
Postat av: chaos

Vilken konstig lärare du hade! Det var väl hon som inte kund lära dig och inte du som hade fel! Lycka till med stickningen...Jag skall titta om jag kan sticka vänsterhänt så om du får problem kan vi titta på det tillsammans. Jag kan nämligen använda båda händerna men är högerhänt, skall se om jag kan sticka med vänster. Det lär bara ta längre tid för min del! Kan vara riktigt kul! Kramisar

2010-10-10 @ 21:48:40
URL: http://fabulouschaos.blogg.se/
Postat av: allicen

Chaos: Vad roligt! Hör av dig om hur det går =)

2010-10-10 @ 23:48:08
URL: http://allicen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0