Sånt som bara killar kan

Jag fick som av händelse läsa att syster haft en diskussion på jobbet om vad hon har gradbeteckning då hon numera lever tillsammans med Generalen, dom funderade kring 'general löjtnant' eller möjligen 'generalskan'.
Oklarheten var vad jag förstod påtaglig men vad man vet säkert är ju att kvinnan alltid är överodnad mannen och därför måste graden vara högre än general.

Jag har funderat på det där så när jag idag satt och fikade med det levande upplagsverket morfar så var jag helt enkelt tvungen att fråga!
När vi gått igenom sju krig och han skämtat om vad mormor skulle haft för grad utifrån hans militära karriär så kom det helt plötsligt, Fältmarskalk!

Jag ställde mig frågande till detta då det inte till namnet låter speciellt coolt att vara en Fältmarskalk men morfar var (som vanligt) säker på sin sak och jag skyndade mig att smsa syster som snabbt kunde informera om att Wikipedia helt och hållet gick på morfars linje.
Jag tycker att det är enastående hur mycket det finns att veta om krig och elände som jag inte har en aning om men som verkar vara basic för de flesta hanar.

Killar kan allt om att vara menig (för mig känns det som att kalla nån för menlös, är jag lite på rätt spår då?), fanjunkare (här har jag också en personlig tolkning men det är föga troligt att den stämmer) och korpral men jag fattar ingenting och tycker att det är så häftigt att killar vet sånt här... för inte kan jag leva med en romantiserad bild av männen och ha så fel att rubriken borde vara 'sånt som bara morfar kan'?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0