Pepparkakor

Det blev lite pepparkaksbak idag ändå :)
Under tiden som jag höll på kom jag att tänka på hur mycket julminnen som är förknippade med just pepparkakor och framställningen av nämda bakverk!

Mamma och pappa har massor med filmer och foton från pepparkaksbak genom åren, bland tror jag att det finns förevigat när jag sitter och kavlar på min degbit samtidigt som jag varvar det med att dra kaveln över huvudet emellanåt :)

En annan tradition som vi hade var att alla ungar fick gå hem till farmor en och en och baka, hon gjorde olika degar för varje unge och jag minns att jag var grön i ansiktet av avund det året hon gjorde vit pepparkaksdeg åt Bror... tror för övrigt inte att jag kommit över det riltigt ännu, för om jag får syn på det idag så fångar det mitt intresse direkt!
Under tonårstiden slutade jag att åka till farmor och baka för att jag ansåg mig ha viktigare saker att göra, men tack och lov tog jag mitt förnuft till fånga och återupptog det traditionsenliga julbaket när jag blev lite äldre och under ett av dessa baktillfällen hade jag och farmor faktisk vårat mest förtroliga samtal någonsin där hon visade mig en bunt med gamla brev och berättade om sitt hjärtas stora sorg... sånt är verkligen ovärderligt att ha med sig nu när hon inte längre finns!


Har du några "pepparkaks-minnen?"

Kommentarer
Postat av: Anna

Åh vad mysig farmor... sån ska jag också bli... fast mormor då =) Om nu Tovan vill ha barn såklart!

2008-12-07 @ 19:07:32
URL: http://annaenglund.blogg.se/
Postat av: allicen

Anna:

Det ska jag också bli till mina (förädrarlösa?) barnbarn... för barnbarn ska jag ha, det är det där att skaffa egna jag är tveksam till :)

2008-12-07 @ 19:12:14
URL: http://allicen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0