Det rena snusket

Nu har jag funderat och jag vill dela med mig av några tankar.

Igår var jag med till min morfar för att hälsa på och till att börja med vill jag klargöra detta: några av er har kännedom om i vilken kommun han bor, andra har det inte och det spelar egentligen ingen roll. När det gäller det jag nu vill skriva om är jag säker på att den aktuella kommunen är långt ifrån ensam i sitt slag men för att undvika missförstånd vill jag dock påpeka att det INTE är densamma som jag bor och verkar inom, detta är alltså inte riktat till någon eller några speciella personer här.

Så till saken.  När vi hälsar på morfar umgås vi genom att göra det som svenskar gör mest. Vi fikar. Med den stora skillnaden att sedan morfar inte längre själv kan sköta disken utan får hjälp med det av hemtjänsten så måste vi plocka ut porslinet ur skåpen och diska om det, innan vi kan använda det.

Jag är ingen mikrobiolog men ändå begriper jag att det frodas både det enda och det andra i gamla matrester och jag är övertygad om att även alla de som jobbar inom hemtjänsten också borde inse detta enkla fakta.

Jag påstår inte att alla slarvar, faktum är att jag skulle kunna slå vad om lite vad som helst när det kommer till att gå i god för att det finns helt underbart engagerad personal inom äldreomsorgen. Jag vet, för jag har träffat en hel drös av dem!  Men jag säger att vi varje gång vi åker dit får diska om "ren" disk. Det kan finnas anledningar och förmildrande omständigheter till att det fuskas med disken, det kan bero på stress och det kan bero på dålig syn men då hoppas jag, ja jag faktiskt kräver, att berörd(a) person(er) tar itu med det! För vi är inte där och diskar varenda dag och det finns då sannerligen ingen anledning och inga förmildrande omständigheter som berättigar att gamla människor inte ska kunna få inmundiga sin mat med en ren gaffel.

Min första reaktion var såklart "hur har folk det hemma?" med den lite elaka baktanken att människor faktiskt håller rent hemma och därmed bevisligen bara slarvar för att man är hemma hos någon annan. Men så slog det mig... Kanske är det just så folk har det hemma? och att detta i så fall bara är en effekt av det slitna gamla talesättet att "behandla andra så som man själv vill bli behandlad".

Så låt oss då genast sluta upp med det gamla tramset om att utgå från sig själv i vården och omsorgen av en annan människa och istället göra på det sätt som personen i fråga vill ha det. Och när det kommer till disk så kanske man som personal inte bryr sig om ifall gårdagens middag gör sig påmind på tallriken men i morfars fall: vill han ha den ren och fräsch. Det är faktiskt inte för mycket begärt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0