Minisemester Björkö/Birka

Jag har som vanligt bara tagit ut tre veckor semester under sommaren, jag trivs med att ha lite kvar att fördela under rest av året och vanligtvis har jag inte gjort några större utsvävningar när jag varit ledig. Det där med att åka på semester har inte blivit mycket med sedan jag slutade åka med familjen...

I år har jag dock tänkt annorlunda och redan första dagen på min ledighet drog jag iväg med vikingabyn Birka som mål!



Färden dit gjordes med ångbåten Ejdern som byggdes redan 1880 och väl ute på ön Björkö blev det lite rundvandring i omgivningarna, en guidad tur, picnic i gräset uppe vid Ansgars kors med en helt underbar utsikt och innan båten vände åter även ett besök på den lilla utställningen som finns.

Mitt betyg på Birka som turistmål blir inte jättehögt... jag hade hoppats på att få se pågående utgrävningar men några sådana har inte gjorts sedan 1995 och man har heller inga långtgående planer på att ta upp dem igen inom en överskådlig framtid. Det fanns heller inte några direkta fynd att se på och jag har nu i efterhand luskat ut att ett besök vid Uppsala Högar skulle kunna erbjuda mer av den varan då man tydligen har en större utställning där i närheten.

Ett litet tips till er som har barn och planerar att åka till Birka skulle vara att tänka över det en gångextra innan ni väl ger er iväg... omgivningarna är underbara men det finns inte något att sysselsätta rastlösa barn med.
Sammanställningen av dagen är dock en helt fantastisk dag då till och med vädret sammarbetade =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0