Soccer City

Sportig som jag är (not) kan jag inte låta bli att skryta lite över att jag på vår resa genom den Sydafrikanska förorten Soweto utanför Johannesburg, sett (med betoning på sett) Soccer City! Som alltid under min vistelse i Sydafrika var det bråttom, bråttom som gällde och trots mitt nollintresse för idrottsliga arrangemang blev jag smått besviken över att jag inte fick komma in och titta inne i arenan...



Soccer City har plats för över 88 000 åskadare och är hjärtat för den Sydafrikanska fotbollen. Inför VM 2010 renoverades arenan för ca 2 miljarder kronor och fick då ett helt nytt utseende som ska föra tankarna till en av de för Afrika traditionella bruna krukorna. Större delen av arenans inredning går i orange men det finns och gråa inslag vilka markerar riktningen mot de övriga nio VM-arenorna.



Under fotbolls-VM 2010, som gick av stapeln starx efter att våran resa egentligen skulle genomförts, var denna arena platsen för både öppningsmatchen och finalen så det är inte utan att till och med jag som egentligen inte alls finner nöje i att titta på sport skulle önskat att jag var där!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0