Fröken Pillerman?

Min morfar har en mycket lång rad udda intressen och gemesamt för dem alla är att han studerar terorin omkring dem som om han vilken minut som helst skulle tvingas avlägga en doktorsavhandling i samtliga ämnen.

Ett av hans stora intressen är medicin. Han läser om kroppen, om sjukdomar, om tabletter och behandlingsmetoder. Mamma gav honom en patientFASS i present och han läser den från pärm till pärm som om det vore vilken skönlitterär bok som helst. Mormor kallar honom för Doktor Pillerman och det är nog inte helt missvisande.

Och då förstår ni ju såklart att min fallenhet för att t.ex. ställa korrekta diagnoser helt och hållet är ett resultat av detta släktband som finns i rakt nedstigande led mellan honom och mig. Vilket är tur! I alla fall för mig och speciellt idag.

När klockan närmade sig 11 slaget på förmiddagen blev jag äntligen uppringd av vårdcentralen som sett mitt mail om att jag ville boka en vaccinations-tid.
Under samtalets gång fick jag redogöra för vilka vaccin jag ville ha, vilket för min del gärna får vara dem som lämpar sig bäst för mitt resmål (det känns som att dom borde ha någon slags lista på det) och efter lite dividerande fram och tillbaka fick jag ett löfte om att sköterskan som ringde skulle kolla upp att vaccinen jag nämde fanns hemma och jag fick komma i stor sett när som helst.

Senare idag hade jag fått ett meddelande på mobilsvar där jag ombads att kontakta vaccinationsenheteten på USÖ istället.... och WHAT THE F***?!
Hur menar dom nu?

1. Ska jag ringa dit och fråga vad jag ska säga till personalen att dom ska bespruta mig med? (kunde dom inte vara lite proffsiga och ringa själva om dom är osäkra i så fall?)

eller

2. Ska jag behöva åka ända till Örebro för att bli förnedrad och misshandlad, inte bara en utan två gånger (vilket krävs för vaccinet mot hepatit)?

eller

3. Kommer jag få upplysningar per telefon om vilka läkemedel jag behöver, för att sen kunna hämta ut dem apotekt och vaccinera mig i sann 'gör det själv'-anda? Vilket kanske är det mest fördelaktiva av dessa alternativ :S


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0