Påskafton

Hur firar du påsken?

Här i Staden är detta dagen för alla påskkärringar och påskgubbar att gå runt bland stugorna och lämna sina påskkort.
Jag har en liten skål med godis redo i fall att det kommer någon, men det brukar sällan göra det här uppe på Gräddhyllan... jag tror att det där är lite på utdöende faktisk, nu klär man ut barnen och far iväg för att visa släkt och vänner men dom ägnar inte en hel dag åt att gå och önska andra människor Glad Påsk.

Vissa tycker att det handlar om att tigga och jag kan väl hålla med om att barn som inte ens är utklädda och/eller inte lämnar något brev lika gärna kunde gå hem och spela tv-spel eller vad det nu är kidsen gör these day's.
Men dom andra! Där både barnet och föräldrarna ansträngt sig med att kläder och att måla påskbilder, det är något annat!


Det är inte tiggeri att önska människor en trevlig helg, tvärtemot tycker jag att det är ganska trevligt och när man ser påskkärringarna komma gående i vårsolen med stora vinterkängor under klänningar då känns det att våren är på väg!

Själv ska jag åka till La under dagen och hämta mormor och morfar... ett år när jag var yngre åkte vi dit på påskdagen och mamma hjäpte mig att klä ut mig och så släppte dom av mig en bit från mormor och morfar så att jag kunde gå dit och ringa på, själva satt dom kvar i bilen och smygkikade upp mot dörren där dom till sin stora förvåning fick se mig lämna ett kort, vänta en stund och sedan gå igen.
Dom kände inte igen mig! Morfar öppnade och dom pratade om att jag kommit på efterkälken, att dom andra kärringarna varit där dagen innan och att dom tyvärr inte hade något godis till mig för att barnbarnen snart skulle komma och få det dom hade.

Än idag pratar mormor om det där, hon hade blivit så förvånad när jag inte var med i bilen då dom andra dök upp och det tog en lång stund för dom innan det gick upp för dom att det var mig dom just skickat vidare upp till grannen =)
Kanske borde jag prova att klä ut mig i år igen och se om dom fortfarande blir lurade?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0