Same same?

Som ni märker har jag inte gått under av obekväma insikter om mig själv under gårdagens föreläsning, men därmed inte sagt att jag inte fick en del att tänka på!
Jag var lite nervös inför vad som skulle komma under kvällen men så här i efterhand kan jag konstatera att det var helt i onödan. Vi fick visserligen lära oss om en metod för att att se sina egna brister istället för andras men vad man sen gör av det är ju självklart upp till var och en. Jag ska i alla fall försöka tillämpa den så ofta jag kan och jag är övertygad om att det kommer hjälpa mig att se annorlunda på många situationer, både i mitt jobb och i mitt privatliv.

Vissa delar var mycket intressanta att höra på men samtidigt var det en hel del som jag i egenskap av hobbypsykolog redan hade räknat ut själv, men en av de sakerna som jag funderade mycket på efter föreläsningen var att vi ofta lägger över våra egna värderingar på andra och ser det som deras åsikter.

T.ex. kan vi säga saker som 'jag tror att X är sur på mig eftersom jag inte svarat på mailet hxn skickade' Visst kan X vara irriterad, men det vi i grund och botten gör är ju att lägga över ansvaret för vår egen känsla av att vi inte gjort det vi skulle på någon annan och smiter på så sätt ifrån att själv ta itu med det man innerst inne upplever som ett personligt 'misslyckande'.

Jag passade såklart på att ta endel material med mig hem, några böcker och en film som jag tänkte att jag skulle titta igenom lite mer och vem vet.. kanske är det här en viktig pusselbit i mitt projekt personligutveckling.nu?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0