Det här med bilder...

Efter att ha varit borta några dagar ligger ett par hundra inlägg på bloglovin' och jag har just läst mig igenom några av dem när jag börjar reflektera över detta med bilderna som folk använder.
Jag tycker mig se att fler och fler inlägg bland dom bloggar jag brukar läsa innehåller googlade bilder och det känns väldigt tråkigt och opersonligt...

De flersta bloggarna är ganska små och 99% av dem handlar på ett eller annat sätt om personen som skriver den, även om några av dem har en mycket tydlig inriktning som t.ex foto, mat etc.
Jag fattar att folk vill ha bilder i sina bloggar men om man skriver om sig själv, sin dag eller för matbloggarnas del, ett recept man provat så tycker jag nog att det ska vara en bild man tagit själv och inte något man googlat fram.

De tar lite tid att fixa med bilder men jag föredrar ändå dåliga, egna bilder framför 'tekniskt riktiga' foton som någon annan tagit.
För det första är det inte ok att 'låna' (läs; stjäla) andras bilder utan att be om lov (vilket jag tycker är en mycket mer omständig process än att göra något eget) och för det andra är det ytterst få som ens skriver ut vem man snott bilden av!

Detta är så basic och det retar mig att folk inte bryr sig om det, lektion nummer ett på min foto kurs: Att lära sig att man själv fotar det man behöver foton på. Annars, be om tillstånd och se då till att ge cred till den personen som förtjänar det!

The end

Kommentarer
Postat av: Hanna

Håller med!!!! Hatar "tjuvade" bilder!

2009-11-17 @ 21:52:09
URL: http://husdrommen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0