Direkt från "Grey's"?

Såg ni ansikts-transplantationen i Grey's häromdagen?


Häromdagen var ju jag på HLR, det va ett tag sen sist och det är verkligen nyttigt med repetition!
Det har ju även skett en del förändringar som kan vara bra att veta om... bla har man gått ifrån att mäta/räkna ut vart kompressionerna skall göras utan nu lyder instrukltionerna att man helt enkelt ska trycka mitt "emellan bröstvårtorna" dom kan ju dock befinna sig lite vartsomhelst från person till person, men då tyckte våran instruktör att man skulle försöka tänka sig vart dom kanske en gång hade suttit :)
En annan ny grej är att man nu gör 30 kompressioner och två inblåsningar, lätt att komma ihåg, jobbigt att utföra!

Ett par bra tips vi fick att tänka på när man lär barn hur man larmar ambulans var att alltid lära dom att larmnummret är 1 1 2 och inte 'hundratolv' som endel säger, det har visst hänt att barn är duktiga och ska ringa tillSOS men slår 100 12 istället, för att det är det nummret dom lärt sig!
Ett annat kom-ihåg-tips var att lära barnen att räkna nummret i ansiktet, en mun, en näsa, två ögon.. jag vet inte om det är nån bra metod men å andra sidan vet jag ju inte mycket när det handlar om barn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0