Slagg

Som jag skrev tidigare har den lilla 'muren' intill huset fått sig en uppsträckning idag, den samt en till liten mur längs trädgårdens ena långsida är gjord av gamla slaggstenar från stålverketverket som funnits i utkanten av staden.
Av den slagg som blev över då man tog fram stålet gjorde man stora kuber och förr drog dom som arbetade på verket hem dom på små kälkar under vinterhalvåret för att lägga i spisen och ta till vara på värmen från dom.

Slaggen är ett väldigt vanligt förekommande inslag i naturen här och när jag gick runt och fotade vid amfiteatern tidigare i våras såg jag att marken där var full av den, både i form av stenar som man byggt upp sittplatser mm av men det fanns även små flisor överallt på hela området.
Jag uppskattar verkligen att man använt sig av just det materialet här i trädgården och även om jag skulle vilja göra om  uppfarten och ta bort dom så skulle jag absolut använda dom någon annanstans i trädgården!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0