Ost och vinmässa

Som jag skrev igår skulle jag ut på äventyr idag.
Närmare bestämt till Örebro för att gå på vinmässan :) Det har varit en ganska jobbig dag, men helt underbart rolig! I år hade jag bestämt mig för att leta efter ekologiska och rättvisemärkta viner för att kunna prova innan jag beställer hem... så gissa om jag blev glad när jag hittade ett helt bord :)

I priset för mässan ingår ju biljetter för provsmakningen och en dag som denna får utrycket "en slatt är en slatt" verkligen en helt annan betydelse! Det gäller att få ut så mycket som möjligt av sina biljetter men jag bestämde mig för att det skulle vara värt att lägga några stycken på att få jämföra lite olika ekoviner så jag valde ut en att börja med och till slut hade jag gått igenom halva sortimentet på en och samma biljett och tjejen jag pratade med visade inga tendeser till att lägga ner, men när mitt ansikte började vara rödare än vinerna jag provade blev jag tvungen att sätta stopp och gå därifrån!

Tänkte iaf dela med mig av min extremt proffsiga analys men kommer inte att använda ord som rökig eller jordig =)

image373


Jag började med det röda vinet till höger, pga rättvisemärkningen, men blev tyvärr väldigt besviken, detta är inte på långa vägar ett vin i min smak och jag måste erkänna att inte ens min goda vilja kommer få mig att köpa detta... därför gick jag över på det andra röda, i mitten, och genast tändes ett litet hopp! Det här är helt klart något jag kommer kunna köpa som omväxling från....

image374


Min gamla favorit som helt utan min vetskap gått och blivit kravmärkt!
Vilken miss av mig, men väl en glad överaskning =)

När jag väl samlat mig hade jag ju stenkoll på hur man skulle sköta snacket och nästa ställe jag stannade på var det bästa på hela dagen!
Den stackars killen som demonstrerade där råkade ut för en arbetsplatsolycka av det blodiga slaget när han skulle öppna en flaska och utrustad som man är kom jag genast till undsättning med första förband och på det viset blev jag ganska långvarig på det stället också!
För att kunna få ut ytterligare någon slatt erbjöd jag mig att spjälka ben, om någon var i behov, men (tack och lov var det) ingen som nappade på mitt erbjudande :)

Ska man nu frångå den ekologiska principen så kan jag varmt rekomendera följande;

image375 Café Culture, Det här vinet är helt klart ett måste i framtiden!
En fyllig, mycket fruktig smak med varm kryddighet och rostade toner av kaffe och choklad!
När man smakar på det här vinet händer det grejjer kan jag lova! ME LIKE!!

Andra sorter jag kan rekomendera är Cardal (ett perfekt sommarvin med en tydlig smak av hallon, som gärna kan drickas något kyld!) och Gestos cabernet sauvignon MUMS!

Nu får det räcka va?

Kommentarer
Postat av: chaos

Jag är glatt imponerad att du testat ekoviner! De blir allt fler så hittar man den man gillar mest! Duktig tjej!

2008-04-06 @ 10:54:22
URL: http://fabulouschaos.blogg.se
Postat av: allicen

chaos:
=)wiiee vad mallig jag blir nu!

2008-04-06 @ 11:18:20
URL: http://allicen.blogg.se
Postat av: Hanna

Mums... Längesen jag drack ett riktigt gott vin nu, tack för tipsen. :-)

2008-04-06 @ 12:54:02
Postat av: allicen

Hanna:
Hoppas att dom faller dig också i smaken, jag kommer iaf släpa hem några flaskor (läs; lådor) framöver :)

2008-04-06 @ 16:40:46
URL: http://allicen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0